Czy Polacy lubią papieża Franciszka?
Po dwóch latach od rozpoczęcia pontyfikatu przez papieża Franciszka, nie widać oznak rozczarowania działaniami nowej głowy Kościoła. Autorytet Argentyńczyka nie jest wprawdzie tak niekwestionowany jak Jana Pawła II, jednak obecny papież przyjmowany jest wyraźnie lepiej niż jego poprzednik Benedykt XVI.
Według CBOS, uznanie Ojca Świętego za autorytet moralny zależy przede wszystkim od religijności badanych. Obecny papież jest liczącą się postacią dla zdecydowanej większości wierzących oraz przynajmniej okazjonalnie praktykujących. Jest on autorytetem moralnym także dla znacznej liczby osób niepraktykujących religijnie (55 proc.) oraz niewierzących (49 proc.).
Jak zaznacza CBOS, już po roku od rozpoczęcia pontyfikatu Franciszka poprawiły się oceny sytuacji Kościoła katolickiego. Obecnie kształtują się one praktycznie tak samo jak rok temu. Większość respondentów ocenia sytuację Kościoła katolickiego jako dobrą, przy czym lepiej postrzegane jest położenie Kościoła w Polsce (ogółem 68 proc. opinii pozytywnych) niż w świecie (58 proc.), czy w Europie (55 proc.).
Opinie o sytuacji Kościoła katolickiego wiążą się przede wszystkim z częstością udziału w praktykach religijnych. Jak można było się spodziewać, osoby regularnie praktykujące oceniają sytuację Kościoła lepiej niż te, które praktykują okazjonalnie lub w ogóle nie uczestniczą w praktykach religijnych.
Po dwóch latach pontyfikatu papieża Franciszka większość respondentów (61 proc.) uważa, że obecny papież rzeczywiście wprowadzi istotne zmiany w nauczaniu Kościoła.
Dość jednoznacznie reakcje (80 proc. ogółu badanych) budzi ewentualne umożliwienie osobom rozwiedzionym, które ponownie zawarły związek małżeński, przystępowania do Komunii św. Wśród rozwiedzionych bądź pozostających w separacji poparcie dla tego rozwiązania jest powszechne (90 proc.) i wyraźnie zdecydowanie (65 proc. odpowiedzi "zdecydowanie tak").
Ogromna większość badanych (79 proc.) opowiada się za dopuszczeniem przez Kościół możliwości korzystania przez niepłodne małżeństwa z zapłodnienia in vitro. Jednocześnie blisko trzy czwarte uważa, że Kościół powinien zgodzić się na stosowanie środków antykoncepcyjnych (72 proc.) oraz w niektórych sytuacjach dopuścić przerywanie ciąży (73 proc.).
Spośród postulatów dotyczących innych zmian w Kościele z akceptacją większości badanych spotyka się zastąpienie spowiedzi indywidualnej spowiedzią powszechną (60 proc.) oraz zniesienie celibatu (59 proc.). Raczej sprzeciw (49 proc.) niż akceptację (37 proc.) budzi natomiast ewentualne dopuszczenie kobiet do sakramentu kapłaństwa.
Sondaż CBOS został przeprowadzony w dniach 5-11 lutego tego roku na liczącej 1003 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.