Cookie Consent by Privacy Policies Generator website
Menu

Mija 200 lat od urodzin Johna Ruskina. Kim był ten Brytyjczyk?

Mija 200 lat od urodzin Johna Ruskina. Kim był ten Brytyjczyk?
Ruskin urodził się w Londynie, dzieciństwo spędził głównie w Croydon. (Fot. Getty Images)
W tym roku mija 200 lat od urodzin Johna Ruskina (1819-1900) - angielskiego krytyka i teoretyka sztuki, reformatora społecznego, dla którego estetyka wiązała się ściśle z etyką. Z tej okazji przez cały rok na świecie będą organizowane wystawy i konferencje naukowe.
Reklama
Reklama

200. rocznicę urodzin Ruskina obchodzono w czwartek w londyńskiej Akademii Królewskiej, gdzie kilka jego ważnych tekstów czytał m.in. aktor i prezenter Michael Palin - najmłodszy z legendarnej grupy Latającego Cyrku Monty Pythona.

Tego samego dnia rozpoczęła się we Francji na uniwersytecie w Pau dwudniowa konferencja międzynarodowa poświęcona ruskinowskim ideom i wartościom.

Artystycznym talentom Ruskina i jego krytyce artystycznej w 2019 roku poświęconych jest wiele międzynarodowych wystaw, m.in. Uniwersytet Harwarda przedstawia wystawę o radykalnym wiktorianizmie, a w Japonii w kilku miastach prezentowana będzie "Parabola prerafaelityzmu" pokazująca dzieła Turnera, samego Ruskina, Rosettiego, Burne-Jonesa i Morrisa.

Praca "Fribourg, Suisse" Ruskina. (Fot. Wikipedia)

W Londynie trwa w Two Temple Palace wystawa "John Ruskin: Potega widzenia" (wstęp wolny), na której zgromadzono ponad 190 obrazów, szkiców, dagerotypów, odlewów gipsowych ilustrujących postawę tego artysty i teoretyka wobec piękna jako kategorii estetycznej w świetle jego radykalnych poglądów.

Ruskin, który urodził się w tym samym roku co królowa Wiktoria, studiował w Oksfordzie, gdzie obecnie jedno z kolegiów nosi jego imię. Człowiek ogromnej wiedzy - polihistor, wielu swymi poglądami wyprzedzał epokę. Znaleźć można w nich ideowe podstawy zarówno ochrony przyrody, jak i modnego obecnie zrównoważonego rozwoju.

Ruskin pisał o geologii, architekturze, literaturze, botanice, edukacji i ekonomii politycznej, dowartościował sztukę i architekturę gotycką. W zakresie konserwacji dzieł architektury, w przeciwieństwie do słynnego francuskiego architekta i konserwatora Viollet le Duca dość swobodnie traktującego materię historyczną, wystąpił przeciwko działaniom restauratorskim. Uważał, że wystarczy odpowiednia dbałość i właściwa konserwacja zabytków, aby nie dochodziło do potrzeby ich restaurowania.

Jego pisma - traktaty, poezje, eseje, wykłady, przewodniki, listy - liczą 39 tomów.

Opisywane w nich idee towarzyszyły najpierw prerafaelitom i utorowały drogę ruchowi artystycznemu Arts and Crafts (sztuk i rzemiosł), który przeciwstawił się masowej mechanicznej produkcji, widząc w odrodzeniu rzemiosł sposób na zachowanie piękna przedmiotów użytecznych i godności człowieka. Powstały w Anglii w 1888 roku ruch Arts and Crafts stał się zalążkiem Art Nouveau, jak w Anglii nazywana jest secesja.

Jedna z ulic w Londynie nazwana została jego imieniem. (Fot. Wikipedia)

Wpływy Ruskina utrzymywały się przez całe półwiecze, aż po wybuch I wojny światowej. Przez następne pół wieku jego myśl i dzieła popadły w pełne zapomnienie. Renesans Ruskina w krajach anglosaskich rozpoczął się dopiero w latach 60.

Zjawisko, jakim stał się ruskinizm i prerafaelityzm, należało do istotnych prądów kształtujących europejską kulturę XIX wieku; pod wielkim wpływem Ruskina był m.in. Marcel Proust.

BBC pisze m.in., że należał do "najbardziej wpływowych postaci nowoczesnej historii, inspirujących wszystkich, od Charlotty Bronte po Mahatmę Gandhiego. (...) I bez wątpienia był jednym z najważniejszych ludzi czasów wiktoriańskich".

"Irish Times" podkreśla, że przez większą część swego życia Ruskin ostrej krytyce poddawał idee rządzące brytyjskim społeczeństwem tamtych czasów - utylitaryzm, mieszczańskość, filisterską ignorancję i materializm. Gazeta zauważa przy tym, że Ruskinowi "udało się być jednocześnie reakcjonistą i rewolucjonistą".

On sam uważał, jak przypomina BBC, że najzdrowiej jest, jak rybie - płynąć pod prąd. Chociaż określał się głównie jako konserwatysta, wiele jego idei zakrawało na socjalizm i socjaliści roszczą sobie też do nich ideowe prawa. Jednocześnie "wierzył w hierarchię, ale także, że to bogaci ponoszą odpowiedzialność za ochronę biednych".

"Study of Gneiss Rock, Glenfinlas: Ruskina z 1853 roku, malowane piórem i atramentem na papierze. (Fot. Wikipedia)

Mahatma Gandhi twierdził, że zmianę w swoim myśleniu zawdzięczał właśnie jemu.

Lew Tołstoj uznał natomiast, że Ruskin "myślał i mówił nie tylko o tym, co sam zobaczył i odczuł, lecz o tym, co wszyscy będą myśleć i odczuwać w przyszłości". Angielski teoretyk jest jednym z pierwszych, którzy zawczasu dostrzegli, że ceną postępu jest zagrożenie humanizmu i środowiska naturalnego.

Ruskin ukuł nawet neologizm "illth" na określenie "ciemnej strony bogactwa", czyli takiego, które nie służy żadnemu społecznemu celowi. Jego źródłosłów to "ill" oznaczające zarówno zło, jak i chorobę. Jak niedawno pisał "Financial Times", termin może być z powodzeniem stosowany obecnie w odniesieniu "do czegokolwiek, od superjachtów po źle wydane oszczędności".

Idee Ruskina oddziaływały także i w Polsce. Jego "Siedem lamp architektury" z 1849 roku przetłumaczył na język polski i wydał na początku XX wieku Franciszek Mączyński, architekt związany z Małopolską i samym Krakowem, autor m.in. projektu Pałacu Sztuki, kamienicy Pod Globusem, a także projektu kopca Piłsudskiego i współautor Teatru Starego. Budowle projektowane przez Mączyńskiego charakteryzowała zalecana przez Ruskina malowniczość.

    Reklama
    Reklama
    Kurs NBP z dnia 23.04.2024
    GBP 5.0238 złEUR 4.3335 złUSD 4.0610 złCHF 4.4535 zł
    Reklama

    Sport


    Reklama
    Reklama