Cookie Consent by Privacy Policies Generator website
Menu

Report: Revenues from the sale of Polish computer games in 2019

Report: Revenues from the sale of Polish computer games in 2019
Polska branża gier komputerowych jest coraz bardziej wartościowa. (Fot. Getty Images)
Last year, revenues from the sale of Polish computer games exceeded PLN 2.1 billion, according to a report on the gaming industry in Poland. There are over 440 producers on our market employing 9.7 thousand people. people; Poland is the 7th largest market for PC games.
Advertisement
Advertisement
News available in Polish

Jak podkreślili autorzy "The game industry of Poland", polska branża gier "to dobro narodowe i eksportowe". Zwrócili uwagę, że gamedev, to stosunkowo młody, ale najdynamiczniej rozwijający się segment przemysłu kreatywnego.

"W 2019 roku dochody ze sprzedaży polskich gier przekroczyły 2,1 mld zł" - wyliczono w raporcie przygotowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Game Industry Conference oraz Indie Games Polska.

W Polsce gry produkuje obecnie ponad 440 firm, które zatrudniają 9,7 tys. osób. Co roku do graczy trafia ok. 480 nowych produkcji, a 96 proc. sprzedaży to eksport. "Rocznie gamedev w Polsce notuje wzrosty o ok. 30 proc., a w samym 2019 r. dochody ze sprzedaży polskiej branży gier przekroczyły 2,1 mld zł" - dowiadujemy się z raportu.

Z przytoczonych w raporcie szacunków wynika, że wartość światowego rynku gier wzrośnie w 2020 r. o 9 proc. w ujęciu rocznym do 159,3 mld dolarów. Na tę kwotę składa się 77,2 mld przychodów z gier mobilnych, 45,2 mld z tych na konsole i 36,9 mld z gier na PC. W 2023 r. wartość rynku może wynieść nawet 200 mld dol. Połowa wydatków na gry w 2020 r. pochodzi z Chin i Stanów Zjednoczonych. Trzecim największym rynkiem gamingowym jest Unia Europejska. Polska jest natomiast siódmym największym rynkiem gier PC.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że w Polsce jest 16 mln graczy, a przyszłość z gamingiem mogą wiązać nie tylko informatycy. "To praca również dla artystów, designerów, producentów, twórców fabuły czy udźwiękowienia" – wskazał cytowany w komunikacie ekspert z Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości PARP Sławomir Biedermann.

W Polsce działają obecnie 440 studia produkujące gry. W porównaniu do 2017 r. upadło 120, ale na to miejsce powstało 160 nowych. W branży gier pracuje ponad 9,7 tys. osób. Większość zespołów jest niewielkich; 40 proc. firm zatrudnia od 6 do 16 osób; co dziesiąte przedsiębiorstwo ma zespoły liczące 40 i więcej pracowników, a 10 producentów zatrudnia ponad 200 osób.

Eksperci zwrócili uwagę, że z roku na rok polskie gry stają się nie tylko popularniejsze, ale też bardziej rozbudowane. W 2019 r. najwięcej z nich ukazało się na Nintendo Switch (133, w porównaniu do 69 w 2018 r.) i na PC (99, czyli o jedną mniej niż w 2018 r.). Na fanów VR czekały 33 gry. Polscy producenci wydali 25 gier na Xbox One i 23 na PlayStation 4 oraz po ok. 100 na każdej z dwóch platform mobilnych. "Polską specjalnością są także symulatory czy gry wykorzystujące fotogrametrię, czyli technikę zajmującą się odtwarzaniem kształtów, rozmiarów i wzajemnego położenia obiektów w terenie na podstawie zdjęć" - wskazano.

    Advertisement
    Advertisement
    Rates by NBP, date 17.05.2024
    GBP 4.9790 złEUR 4.2685 złUSD 3.9363 złCHF 4.3302 zł
    Advertisement

    Sport


    Advertisement
    Advertisement