Cookie Consent by Privacy Policies Generator website
Menu

Research: The average speed of internet connection in Poland is constantly growing

Research: The average speed of internet connection in Poland is constantly growing
Polscy internauci mają coraz większe wymagania względem prędkości sieci. (Fot. Getty Images)
The average internet connection speed in Poland is constantly growing - according to the We Are Social - Digital 2019 study. According to this data, the speed of calls in our country (54.5 Mbps) in 2018 was slightly higher than the world average, which is currently 54 , 33 Mbps.
Advertisement
Advertisement
News available in Polish

"Dobra wiadomość jest taka, że średnia prędkość dostępu do sieci w Polsce stale rośnie, jednak wciąż dzieli nas duży dystans np. do Niemiec czy Belgii, gdzie wynosi ona ponad 70 Mbps, czy też Hiszpanii, Szwajcarii bądź Szwecji, w których przekracza ona 100 Mbps. Nie wspominając nawet o Singapurze, gdzie średnia zbliża się już do 200 Mbps. Nasza sytuacja będzie jednak ulegać dynamicznej zmianie już w najbliższej przyszłości. Przede wszystkim za sprawą budowy sieci światłowodowych o wysokiej przepustowości i zwiększania zasięgu dostępu do szybkiego Internetu w Polsce" – zapewnił prezes zarządu polskiego operatora telekomunikacyjnego NEXERA Jacek Wiśniewski.

Według danych gromadzonych przez M-Lab (partnerski projekt badawczy zarządzany m.in. przez Google oraz New America’s Open Technology Institute), średnia prędkość połączenia z internetem w skali całego świata wzrosła w minionym roku o niemal jedną czwartą (23 proc.). Analiza dokonana przez FTTH Council Europe i IDATE dowodzi natomiast, że w bardzo podobnym tempie (20 proc. rok do roku) rośnie liczba użytkowników internetu światłowodowego w Europie.

W styczniu 2019 r. firma badawcza Point Topic poinformowała, że liczba globalnych subskrybentów usług internetowych dostarczanych sieciami światłowodowymi przekroczyła miliard.

Zdaniem Wataru Katsurashimy, dyrektora regionalnego stowarzyszenia FTTH Council Asia and Pacific, sieć światłowodowa musi być dynamicznie rozwijana by sprostać coraz większym wymaganiom stawianym łączności z globalną siecią. Dość dobrze obrazuje to wskazana silna korelacja pomiędzy średnią szybkością Internetu, a liczbą korzystających z dostępu do sieci za pośrednictwem światłowodu.

Dostawcy internetu w Polsce oferują coraz większe prędkości. (Fot. Getty Images)

Jego zdaniem, jednym z najważniejszych wyzwań dla komunikacji internetowej będzie technologia pojazdów łączących się z internetem i samochodów autonomicznych, generujących ogromne ilości danych.

Jak zauważył Wiśniewski, wysokie są również wymagania stawiane m.in. przez biznes, szczególnie w zakresie rosnącej popularności zarządzania systemami IT w modelu outsourcingowym, gdzie żądana moc obliczeniowa dostarczana jest poprzez połączenie z internetem. W przypadku użytkowników indywidualnych, największe wyzwanie będzie stanowić "cyfrowa rozrywka nowej ery" – zaznaczył.

Według raportu "Giga Entertainment. Przyszłość rozrywki w dobie gigabitowego Internetu, AI, IoT oraz MEC" przygotowanego przez infuture hatalska foresight institute i UPC Polska, niemal 60 proc. konsumentów uczestniczących w badaniu oczekuje głębokich zmian w cyfrowej rozrywce, za którymi stać ma popularyzacja sieci gigabitowych.

"Platformy streamingowe i VoD, szturmem zdobywające uznanie konsumentów cyfrowej rozrywki czy coraz bardziej popularne narzędzia wirtualnej i mieszanej rzeczywistości, to główne kierunki rozwoju sieciowej rozrywki. Ponieważ ich działanie wymaga zapewnienia bardzo szybkiego przetwarzania i przesyłania ogromnych ilości danych, to one właśnie będą powszechnymi testerami szybkości internetu" – zauważył członek zarządu ds. sprzedaży i rozwoju biznesu NEXERY Paweł Biarda.

Już dziś 43 proc. odbiorców cyfrowej rozrywki w Polsce, którzy mieli styczność z technologiami rzeczywistości wirtualnej (VR) i rzeczywistości rozszerzonej (AR) uważa, że wkrótce staną się one powszechnie używane w codziennym życiu. Zainteresowanie rzeczywistością wirtualną i mieszaną (MR) w branży retail oraz marketingowej już dziś jest duże i stale rośnie. Inicjatywy związane z ich wykorzystaniem mają wzrosnąć aż o 3000% w ciągu 4 najbliższych lat, generując do tego czasu 1,8 mld dolarów z tytułu zakupów inicjowanych dzięki aplikacjom VR/AR.

Z badania We Are Social wynika, że internetowa populacja w 2018 r. powiększyła się na świecie o 367 mln, co oznacza, że każdego dnia do globalnej sieci przyłączał się kolejny milion użytkowników internetu. W samej Europie przybyło ponad 50 mln internautów.

    Advertisement
    Advertisement
    Rates by NBP, date 03.05.2024
    GBP 5.0670 złEUR 4.3323 złUSD 4.0474 złCHF 4.4345 zł
    Advertisement

    Sport


    Advertisement
    Advertisement