Cookie Consent by Privacy Policies Generator website
Menu

W Londynie otwarto wystawę poświęconą sztuce Młodej Polski

W Londynie otwarto wystawę poświęconą sztuce Młodej Polski
Na wystawie prezentowane są obrazy m.in. Stanisława Wyspiańskiego. Na zdj.: obraz "Autoportret" Wyspiańskiego. (Fot. Wikipedia)
W londyńskiej William Morris Gallery otwarto wczoraj wystawę poświęconą sztuce Młodej Polski. Są na niej prezentowane są obrazy m.in. Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera i Henryka Uziębło, ale dużą uwagę poświęcono też sztuce użytkowej z tego okresu.
Reklama
Reklama

Wystawa zatytułowana "Young Poland: An Arts and Crafts Movement 1890–1918 / Młoda Polska: Ruch Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł, 1890-1918" to pierwsza w Wielkiej Brytanii prezentacja ruchu Młodej Polski, a także pierwsza na świecie wystawa przedstawiająca Młodą Polskę jako część międzynarodowego Ruchu Arts and Crafts (Ruch Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł).

"W ciągu ostatnich 100 lat we wszelkich studiach nad Młodą Polską czy na wystawach nacisk kładziony był na sztuki piękne, głównie na malarstwo sztalugowe, zaś Młodą Polskę sytuowano w kontekście francuskiej i austriackiej secesji. Natomiast my postanowiliśmy zaproponować troszkę inną interpretację, mianowicie usytuowanie Młodej Polski w kontekście międzynarodowego Ruchu Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł" - podkreśla Julia Griffin, kuratorka wystawy.

Jak wskazuje, jest zasadnicza różnica pomiędzy secesją a ruchem Arts & Crafts. "W secesji chodziło o sztukę dla sztuki, o wystawność, bogactwo, dekadentyzm i bogate zdobienia, natomiast w Arts & Crafts - o sztukę dla każdego, o demokratyzację piękna, żeby każdy, niezależnie od statusu finansowego czy społecznego, mógł otaczać się pięknem i żeby każdy miał możliwość wykonywania kreatywnych zajęć, które uduchowiają. A także o zrównanie statusu wszystkich sztuk, by o rzemiosło artystyczne, sztuki dekoracyjne czy wycinanki ludowe miały taką samą rangę jak malarstwo sztalugowe" - wyjaśnia Griffin.

Dlatego na wystawie - obok obrazów, m.in. Stanisława Wyspiańskiego czy Józefa Mehoffera - sporą część spośród ponad 150 prezentowanych eksponatów stanowią właśnie ilustracje, hafty i kilimy, meble, witraże, architektoniczne modele i rysunki, snycerka, ceramika, a także wycinanki z papieru. 

Griffin wyjaśnia, że pomysł na przedstawienie tych dzieł jej brytyjskiej publiczności narodził się dwa lata temu. Jak opowiada, w 2019 r. James Gray, szef marketingu William Morris Gallery, największego na świecie muzeum poświęconego brytyjskiemu reformatorowi wzornictwa przemysłowego Williamowi Morrisowi, wymyślił serię wykładów prezentujących jego wpływ na inne kraje i poprosił ją, by opowiedziała o ruchu Młodej Polski.

Na wykład przyszło ponad 250 osób i Griffin musiała go dawać dwa razy tego samego dnia, bo nie było sali, która mogłaby wszystkich pomieścić. O wykładzie dowiedziała się dyrektor Instytutu Polskiego w Londynie Marta de Zuniga i w ten sposób zaczęła się krystalizować idea wystawy.

"Jednocześnie bardzo nam zależało, by zaprezentować Młodą Polskę z nowej perspektywy, oczami brytyjskimi, w kontekście sztuki europejskiej i w związku z tym stworzyliśmy zespół kuratorski uzupełniających się specjalizacji badawczych" - tłumaczy Griffin.

Dla publiczności wystawa będzie otwarta od jutra, a potrwa do 30 stycznia 2022 r.

Więcej na stronie William Morris Gallery.

Czytaj więcej:

Polska wystawa etnograficzna w Muzeum Narodowym w Irlandii

Otwarto pierwszą stałą, ogólnodostępną wystawę poświęconą polskim lotnikom

Londyn: Ostania szansa na obejrzenie "Kopernika" Matejki

Polska malarka Halima Nałęcz upamiętniona w Londynie

Witraż "Apollo. System Kopernika" pojedzie do Londynu

Wystawa plakatów i grafik "Solidarności" w Oksfordzie

W Londynie wystawa Franciszki Themerson i premiera odnalezionego filmu "Europa"

    Reklama
    Reklama
    Kurs NBP z dnia 29.03.2024
    GBP 5.0300 złEUR 4.3009 złUSD 3.9886 złCHF 4.4250 zł
    Reklama

    Sport


    Reklama
    Reklama