Cookie Consent by Privacy Policies Generator website
Menu

Krzysztof Kieślowski: Retrospektywa z okazji 25-lecia powstania Dekalogu

SpotkaniaTeatr, Kino
Krzysztof Kieślowski: Retrospektywa z okazji 25-lecia powstania Dekalogu
Instytut Sztuki Współczesnej ICA we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Londynie mają zaszczyt zaprezentować pełną retrospektywę „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego z okazji 25-lecia powstania tego ważnego dzieła filmowego...


'Dekalog' - napisany przez Krzysztofa Kieślowskiego we współpracy ze scenarzystą Krzysztofem Piesiewiczem - jest najbardziej znanym polskim serialem telewizyjnym, powstałym z inspiracji autorów biblijnymi dziesięcioma przykazaniami. Muzykę do wszystkich wchodzących w jego skład filmów stworzył słynny polski kompozytor Zbigniew Preisner. Podczas przeglądu widzowie obejrzą także wczesne dokumenty i filmy fabularne reżysera oraz wezmą udział w dyskusjach z udziałem gości z Polski i brytyjskich krytyków filmowych.

Filmy Kieślowskiego skłaniają widzów do refleksji. Często utrzymane w melancholijnym tonie, dotykają tematów tożsamości i przynależności. „Dekalog” to dzieło, które rozpatruje ciągłe przemiany i niestabilność życia jednostki. W każdym z 10 filmów reżyser szczegółowo bada emocje, które są podstawową siłą targającą życiem ludzkim.

W programie:

Czwartek, 27 listopada - godz. 19:30
Cinema 1

  • "Dekalog" 1 i 2 + dyskusja panelowa z udziałem gości
    1989, 57 min + 57 min

    Pierwszy odcinek „Dekalogu” opowiada historię naukowca, który pokłada zbyt duże zaufanie w możliwości programu komputerowego do obliczania warunków pogodowych. Kieślowski przewrotnie opowiada o wierze i rozumie, ich roli w dążeniu ludzkości do wytłumaczenia oraz zdominowania świata. W drugim odcinku ordynator szpitala musi zadecydować o losie nie narodzonego dziecka Doroty. Jej mąż jest pacjentem ordynatora i w stanie ciężkim leży w szpitalu. Dorota jest w ciąży z innym mężczyzną. Postanawia, że jeśli jej mąż przeżyje, usunie ciążę. Jeśli umrze, urodzi dziecko i zwiąże się z jego ojcem. Do podjęcia decyzji potrzebna jej jest jednoznaczna lekarska diagnoza. Dorota nie zawaha się wzywać imienia Boga, aby wymusić na ordynatorze przysięgę o prawdziwej diagnozie.
     


Piątek, 28 listopada - godz. 18:30
Cinema 1

  • "Dekalog" 3 i 4
    1989, 57 min + 57 min

    W trzeciej części „Dekalogu” Ewa, niedawna kochanka Janusza, z niezwykłą przebiegłością zakłóca jemu i jego rodzinie wigilijny wieczór. Podstępnie wyciąga go z mieszkania i skazuje na całonocną wędrówkę po mieście. W czwartym odcinku serii Kieślowski porusza motyw kazirodztwa między ojcem i córką. W ręce dziewczyny wpada list. Wynika z niego, że ojciec bohaterki nie jest jej rzeczywistym rodzicem. W nowej sytuacji dojrzały mężczyzna i młoda dziewczyna starają się dociec, co naprawdę do siebie czują.
     


Sobota, 29 listopada - godz. 18:30
Cinema 1

  • "Personel" + dyskusja z operatorem „Personelu” Witoldem Stokiem
    ang. „Personnel”, 1976, 72 min

    Po latach poświęconych filmom dokumentalnym, Kieślowski zadebiutował w 1976 roku fabułą „Personel”. Bohater filmu, Romek Januchta, jest uczniem, który  rozpoczyna swoją pierwszą pracę w pracowni krawieckiej w teatrze. Jest przeświadczony, że uszycie kostiumu to nie "odwalenie" roboty, jak sądzi wielu jego starszych kolegów, ale udział w powstawaniu spektaklu, w tworzeniu sztuki. Szybko jednak przekonuje się, że miejsce, w którym przyszło mu pracować, ma niewiele wspólnego z jego wyobrażeniami o teatrze jako miejscu prawie magicznym.
     


Niedziela, 30 listopada - godz. 18:30
Cinema 1

  • "Blizna"
    ang. „The Scar”, 1976, 112 min

    Dramat społeczno-obyczajowy osadzony w latach 70. Niefortunne zlokalizowanie budowy kombinatu chemicznego stanowi pretekst do analizy problemów sprawowania władzy, ukazania mechanizmów osłabienia więzi między podejmującymi decyzje - a tymi, którzy je realizują oraz ponoszą ich konsekwencje.
     


Wtorek, 2 grudnia - godz. 18:30
Cinema 1

  • "Amator" + dyskusja z operatorem „Amatora” Jackiem Petryckim
    ang. „Camera Buff”, 1979, 117 min

    Chyba najbardziej osobisty film Kieślowskiego, „Amator” ukazuje losy Filipa (w tej roli Jerzy Stuhr), pracownika fabryki, który kupuje amatorską kamerę. Początkowo filmuje córeczkę, następnie, na prośbę szefa, przyjęcie w fabryce. Filip zdaje sobie sprawę, że jego nowe hobby może stać się sztuką i, być może, odmienić jego życie. Poruszone w “Amatorze” problemy roli i miejsca sztuki w świecie, granic odwagi i odpowiedzialności w życiu społecznym były swoistą odpowiedzią Krzysztofa Kieślowskiego na niepokoje trawiące społeczeństwo w Polsce pod koniec lat siedemdziesiątych.
     


Środa, 3 grudnia - godz. 18:30
Cinema 1

  • "Spokój"
    ang. „The Calm”, 1976, 70 min

    Film opowiada o młodym mężczyźnie (w tej roli Jerzy Stuhr), który po w wyjściu więzienia układa sobie życie na nowo. Gdy wydaje się, że wszystko zmierza w dobrym kierunku, nad głową głównego bohatera gromadzą się czarne chmury.  Popada w konflikt ze skorumpowanym kierownikiem budowy i kolegami z pracy. "Spokój" czekał na premierę cztery lata. Krzysztof Kieślowski zrealizował go w "gorącym" 1976 roku. Wymowa filmu wzbudziła wówczas niepokój cenzury, która skazała utwór na odłożenie na półkę.
     


Czwartek, 4 grudnia - godz. 20:15
Cinema 1

  • "Bez końca"
    ang. „No End”, 1984, 109 min

    Pierwszy film, który Kieślowski zrealizował po ogłoszeniu stanu wojennego w Polsce, w grudniu 1981 roku i ostatni, który nakręcił w swojej karierze, traktujący o polityczno-społecznej sytuacji kraju skupiając się później na refleksji nad człowieczeństwem.  „Bez końca” umyka klasycznym podziałom gatunkowym, zawierając w sobie elementy dramatu psychologicznego, historii o duchach, romansu, dramatu sądowego i politycznego. Akcja rozgrywa się w 1982 roku. Nazajutrz po własnym pogrzebie, mecenas Antoni Zyro wraca do swego mieszkania i odtąd towarzyszyć będzie żyjącym, a czasami i ingerować w ich losy.
     


Piątek, 5 grudnia - godz. 19:45
Cinema 1

  • Dokumenty i filmy krótkometrażowe + dyskusja

    Dokumenty Kieślowskiego często zawierają w sobie ukrytą krytykę oficjalnej rzeczywistości, która stopniowo narasta podczas trwania filmu. Poprzez wnikliwą obserwację reżyser docierał do najgłębszych zakamarków i prawdziwej istoty portretowanych zjawisk. Ukazuje nam się obraz Polski i Polaków lat sześćdziesiątych, siedemdziesiątych oraz osiemdziesiątych odarty z manipulacji systemu.
     


Sobota, 6 grudnia - godz. 18:30
Cinema 1

  • "Dekalog" 5 i 6
    1989, 57 min + 57 min

    W piątym odcinku Dekalogu skazany na karę śmierci młodociany morderca taksówkarza odsłania adwokatowi przeżycia oświetlające niejasny portret swej osobowości. W szóstej części reżyser portretuje niezwykły związek. Tomek, wychowanek domu dziecka, stopniowo ulega fascynacji piękną nieznajomą z przeciwka. Zaczyna podglądać Magdę, najpierw przez lornetkę, a następnie zdobywa się na odwagę i postanawia wyznać jej miłość. Zwrot sytuacji w ich wzajemnej relacji sprawia, że oboje odkrywają w sobie zdolność do miłości.
     


Sobota, 6 grudnia - godz. 20:45
Cinema 1

  • "Przypadek"
    ang. „Blind Chance”, 1981, 123 min

    Dwudziestoparoletni Witek desperacko próbuje złapać pociąg. Będąc prekursorem narracji zaadoptowanego później przez wielu innych filmowców, Kieślowski kreśli historię trzech różnych wersji życia bohatera: opozycjonisty, działacza partii komunistycznej i lekarza stroniącego od polityki. „Przypadek”, film niewygodny dla ówczesnej władzy, był zabroniony przez cenzurę aż do 1987 roku.
     


Niedziela, 7 grudnia - godz. 14:00
Cinema 1

  • "Krótki film o zabijaniu"
    ang. „A Short Film About Killing”, 1987, 86 min

    Pewnego marcowego dnia krzyżują się drogi trzech mężczyzn: taksówkarza, prawnika i zabójcy. „Krótki film o zabijaniu" zdumiewa surowością, by nie rzec, ascetycznością formy. Na plan pierwszy wybijają się w nim tylko trzy elementy: zamordowanie taksówkarza, wykonanie wyroku śmierci i obraz rzeczywistości, w której to wszystko się odbywa. To studium zbrodni rozpoczęło międzynarodową karierę Kieślowskiego. Film był też ważnym argumentem w debacie o zniesieniu kary śmierci w Polsce.
     


Niedziela, 7 grudnia - godz. 18:30
Cinema 1

  • "Dekalog" 7 i 8
    1989, 57 min + 57 min

    Siódma część "Dekalogu” opowiada historię Majki, która bardzo młodo zaszła w niepożądaną ciąże. Z pomocą córce przyszła matka, Ewa, która po narodzinach wnuczki uznała ją za własną córkę. Minęło jednak trochę czasu i w Majce odezwały się rodzicielskie uczucia. Pragnie dostać swoje dziecko z powrotem. Ewa przywiązała się jednak do dziecka i nie chce go oddać córce. W tej sytuacji Majka postanawia wykraść swą własność i wyjechać za granicę. W ósmym odcinku serii Kieślowski kreśli skomplikowaną historię profesorki etyki Zofii, która w czasie okupacji odmówiła pomocy żydowskiej dziewczynie. Zofia, nie pomogła, gdyż nie chciała skłamać. Jednak jej niezgoda na nieprawdę była w rzeczywistości kłamstwem, fałszywym wybiegiem, mającym ukryć niemożliwy do ujawnienia szlachetny zamiar ratowania kosztem jednego istnienia wielu innych.
     


Wtorek, 9 grudnia - godz. 19:45
Cinema 1

  • "Dekalog" 9 i 10
    1989, 57 min + 57 min

    W dziewiątym odcinku Roman, z zawodu kardiochirurg, choć nie ma jeszcze czterdziestki, zostaje impotentem bez nadziei wyleczenia. Zdruzgotany mężczyzna dochodzi do wniosku, że jego udane, partnerskie małżeństwo musi się rozpaść. Hanka kocha go jednak bez względu na wszystko i nie zamierza odchodzić, nie zdaje sobie jednak sprawy, że choroba Romana odciśnie bolesne piętno na ich związku. W ostatniej części serii dwaj bracia otrzymują w spadku po zmarłym ojcu klasery ze znaczkami pocztowymi. Początkowo, nie są zbyt zainteresowani kolekcją, ale kiedy dowiadują się, że zbiór ma ogromną wartość, zaczynają się interesować filatelistyką. Stopniowo zainteresowanie to urasta do chorobliwych wręcz rozmiarów. Starszy z braci poświęca nawet swoją nerkę, by zdobyć brakujący w serii znaczek. Gdy jeden z nich znajduje się na stole operacyjnym, a drugi czeka na wynik zabiegu, cała kolekcja pada łupem złodziei.
     

Bilety:
Pokazy wieczorne: £11 / £8
Pokazy południowe: £8 / £6
Pokazy czwartkowe: £6

Oferta biletowa I: £8 za bilet przy jednoczesnym zakupieniu biletów na 3 do 6 pokazów
Oferta biletowa II: £7 za bilet przy jednoczesnym zakupieniu biletów na 7 do 13 pokazów

Więcej informacji:


020 7930 3647


Seanse odbędą się w Institute of Contemporary Arts
Upper Galleries , Londyn, SW1Y 5AH


Zapraszamy serdecznie!
 

Portal nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki wynikające z udostępnienia danych personalnych przez Użytkownika portalu osobom trzecim. Więcej na temat Polityki Prywatności organizatora

Adres:
Institute of Contemporary Arts
Upper Galleries
Londyn, SW1Y 5AH
Data i czas:
Cena:
w opisie
Otwórz w Google Maps
Reklama
Ostatnio dodane
Reklama